Thursday, November 11, 2010

Masalah Pendaftaran Kursus makin Parah

Sejak perlaksanaan sistem pendaftaran kursus secara terbuka dimulakan, kelihatan pelbagai kesulitan telah timbul terutamanya kepada pelajar. Walaupun sistem pendaftran secara terbuka ini merupakan satu langkah kearah mentransformasikan sistem pembelajaran di UPSI, namun pelbagai aspek perlu diberi perhatian oleh pihak akademik terutamanya berkaitan dengan masalah sistem.

Masalah pendaftaran kursus ini bukan merupakan suatu isu baru kerana sebelum ini juga masalah ini turut berlaku. Persoalannya sekarang adakah pihak akademik melihat segala masalah yang timbul sebelum ini untuk menjalankan penambahbaikkan bagi memastikan masalah yang lepas berulang??Adakah pihak akademik mendengar segala rungutan pelajar berkaitan dengan masalah pendaftaran kursus ini??Adakah pihak Akademik berbincang dengan pihak ICT bagi memastikan masalah yang sama tidak akan berulang??

Baru-baru ini isu tentang masalah pendaftaran kursus ini telah diusulkan dalam Sidang Dewan Pendidik (SDP) oleh saya yang turut dihadiri oleh wakil daripada pihak akademik dan Pengarah Pusat ICT. Walaupun semua Presiden Persatuan dan pihak Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) sendiri telah menyatakan sokongan dengan usul yang dibawakan sehingga hampir dua jam usul ini membahaskannya, namun perubahan yang dilakukan juga tidak kelihatan. Menurut Pengarah ICT, jumlah pengguna yang ramai menyebabkan sistem tidak mampu menampungnya. Selain itu juga, beliau memberitahu bahawa kesesakan juga berlaku akibat daripada pelajar-pelajar membuka facebook, youtube dan lain-lain laman web yang tidak perlu.

Bagi pihak akademik pula menyatakan bahawa pihaknya tidak menerima apa-apa rungutan tentang masalah ini daripada pegawai-pegawainya. Sambil mempertahankan sistem pendaftaran secara terbuka ini mampu memberi kebaikan dan kebebasan kepada pelajar apabila mereka dapat memilih subjek yang hendak diambil mengikut waktu tertentu dan mampu memberi peluang pelajar menamatkan pelajaran hanya tiga tahun setengah. Tetapi yang menimbulkan kehairanan saya bagaimana pelajar hendak menamatkan pelajaran jika jumlah jam kredit telah ditetapkan oleh pihak akademik. Adakah ini dikatakan kebebasan sedangkan jumlah jam kredit dihadkan.

Sepatutnya pihak akademik terlebih dahulu menjalankan kajian yang menyeluruh tentang perlaksanaan sistem pendaftaran kursus secara terbuka ini kerana terdapat banyak kelemahan. Selain itu, kesediaan dalam menjalankan sistem ini juga tidak sistematik sehinggakan pelajar terpaksa menanggung segala kesulitan akibat daripada kelemahan pihak akademik. Perlaksanaan sistem secara terbuka ini juga banyak ditentang oleh pensyarah kerana menyebabkan sistem pembelajaran yang tunggang-langgang dan tidak sistematik sekaligus menyebabkan kualiti pembelajaran dan guru yang akan dilahirkan adalah rendah.

Secara keseluruhannya, saya bukan hendak menuding jari dan menyalahkan sesiapa tentang masalah ini tetapi mengharapkan semua pelajar mengetahui keadaan yang sebenar berdasarkan pengetahuan dan maklumat yang saya perolehi daripada SDP. Kepada pelajar-pelajar yang mengalami masalah ini diharap anda bersabar dan kita sama-sama mencari jalan penyelesaian secara bijak dan berkhemah dalam menyelesaikan masalah ini. Jika kita tidak dapat merasai perubahan yang akan dilakukan, biarlah adik-adik kita dapat merasai perubahan yang dibawa berdasarkan perjuangan kita semua pada hari ini. Jangan biarkan masalah yang kita hadapi hari ini akan turut dirasai oleh adik-adik kita akan datang...

sekian...

2 comments:

  1. pihak yang berkenaan tidak memandang serius perkara yang diutarakan oleh mahasiswa...semoga ada penyelesaiannya.......

    ReplyDelete
  2. masalh ini mmg mnganggu perjalanan stdy ku wahai suara pendidik~~!!huii

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...