Friday, November 12, 2010

Biasiswa KPM Akan Diteruskan 2011

Berita baik kepada pelajar UPSI terutamanya pelajar ambilan Julai 2010/2011 apabila KPM dijangka akan meneruskan biasiswa Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) yang dihentikan pada tahun ini. Biasiswa KPM ini merupakan penajaan pelajaran yang disediakan kepada semua mahasiswa daripada program pendidikan di setiap IPT yang layak selepas menjalani beberapa tapisan yang dilakukan oleh pihak KPM. Biasiswa KPM ini adalah antara penaja utama pelajar-pelajar UPSI sebelum dihentikan kerana terdapat masalah yang tidak diketahui.

Ramai berpendapat bahawa biasiswa ini dihentikan kerana masalah ketidakstabilan ekonomi negara sehingga KPM tidak mampu meneruskannya. Walaupun masalah ini telah beberapa kali telah dirujuk kepada KPM untuk memberi penjelasan oleh pihak kepimpinan pelajar UPSI tetapi pihak KPM seolah-olah mendiamkan diri sahaja. Keputusan KPM menghentikan biasiswa KPM ini sebenarnya banyak memberi impak kepda palajar-pelajar program pendidikan di seluruh IPT terutamanya berkaitan moral dan motivasi mereka untuk menjadi guru. Hal ini kerana ia menunjukkan kesungguhan pihak KPM terhadap bakal pendidik daripada IPT yang dilihat semakin kurang.

Walau bagaimanapun, keputusan KPM untuk meneruskan biasiswa pada tahun hadapan disambut baik oleh pelajar-pelajar UPSI. Biasiswa KPM ini merupakan pilihan pelajar kerana kedudukan mereka selepas pengajian akan lebih terjamin. Diharap dengan adanya biasiswa KPM ini akan memberi sedikit semangat dan motivasi kepada bakal-bakal guru untuk berkhidmat dalam memajukan pendidikan negara.

Sumber: YDP MPP UPSI SESI 2009/2010

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...