Sunday, November 14, 2010

Selamat Mengulangkaji Pelajaran



Seperti biasa selepas 14 minggu menempuh kuliah, pelajar akan diuji dengan soalan peperiksaan untuk menilai sejauh mana mereka memahami dan mengetahui tentang isi-isi pembelajaran yang talah dipelajari. Peperiksaan inilah akan dijadikan pengukuran kepada pencapaian pelajar dalam kursus yang diambil sama ada dia lulus ataupun sebaliknya. Oleh itu, peperiksaan sangat penting kepada pelajar untuk menentukan masa depannya.

Dalam menghadapi peperiksaan, pembelajaran yang berkesan perlu ada dalam diri pelajar. Memang diakui bahawa semua pelajar sudah biasa dan berpengalaman dalam menghadapi peperiksaan daripada UPSR, PMR, SPM STPM/STAM dan sebagainya. Namun, di universiti terdapat sedikit perbezaan berbanding peperiksaan awam yang kita semua ambil. Oleh itu, mengulangkaji secara berkesan adalah penting bagi memastikan kita semua mendapat keputusan yang cemerlang.


Berikut adalah tips FOKUS AWAL DALAM MENGULANGKAJI PELAJARAN yang boleh dikongsi bersama demi kebaikan kita bersama:

1. Awalkan dengan DOA dan BERWUDHUK (KEBERKATAN)


Amalkan rutin mengulangkaji secara KEBERKATAN ini di dalam diri anda. In kerana terlalu ramai pelajar-pelajar yang cemerlang dan berjaya meletakkan Ketuhanan sebagai panduan awal pembelajaran supaya ilmu yang kita pelajari mendapat Keberkatan dan Redha. Mudah sahaja... Ambil Wudhuk dan Doa.... Walaubagaimanpun ramai yang sukar mengamalkannya....


2. Tak perlu terlalu LAPAR dan KENYANG (KESELESAAN)


Perut yang terlalu kenyang dan terlalu lapar adalah perkara yang membawa kepada ketidakselesaan di dalam mengulangkaji pelajara anda. Ini kerana fikiran yang memberi fokus kepada ULANGKAJI akan beralih kepada perkara LAPAR dan KENYANG. Mulalah anda akan merungut seperti : KENYANG - Bertukar kepada MENGANTUK dan LAPAR - Bertukar kepada MAKANAN. 


3. KURANGKAN mendekati HANDSET/INTERNET/TV/RADIO dan Lain2 yang boleh menghilangkan FOKUS mata dan pendegaran(FOKUS)


Sekarang ramai pelajar yang suka mengulangkaji dengan pelbagai alatan-alatan teknologi dan ia menjadi satu SINDROM yang membawa kepada hilangnya Fokus Study. Saya tidak menghalang penggunaan alatan seperti ini di dalam mengulangkaji kerana ia juga boleh di jadikan suatu prkara menghilangkan BORING,JEMU,TERTEKAN dan sebagainya. Yang saya ingin tekankan KURANGKAN dan MINIMAKAN penggunaannya. Contoh apabila handset di tangan.. mulalah menekan SMS dan ketawa sorang diri.. Akhirnya melebihkan kepada bersembang melalui SMS. Apa yang terjadi? FOKUS hilang...


4. Pilihlah WAKTU dan TEMPAT sesuai di dalam Mengulangkaji Pelajaran (SEMANGAT)


Saya akui seorang pelajar akan terasa Malas apabila badan mula letih dan persekitaran tidak membina untuk belajar. Pilihlah Waktu dan Tempat yang sesuai di dalam anda mengulangkaji pelajaran. PENTING.. Impak belajar berkesan apabila anda mempunyai SEMANGAT di dalam ulangkaji. 


5. Tidak perlu dekati dari KAWAN yang TIDAK STUDY semasa anda INGIN STUDY


Saya tidak menyatakan anda tidak boleh berkawan dengan rakan-rakan yang Tidak Study dan Asyik Bermain. Saya mengharapkan anda tidak mendekati mereka semasa anda berkobar-kobar untuk Study.. Ini kerana anda akan mula di pengaruhi walaupun anda tidak melakukan reaksi untuk bersama mereka. Inilah di katakan kesan PENGARUH BELAJAR. ANDA BOLEH BERKAWAN dengan MEREKA tetapi PILIHLAH MASA SESUAI untuk bersama MEREKA. 

Semoga dengan tips yang dikogsi ini dapat digunakan dan dijadikan panduan kepada semua...Selamat mengulangkaji pelajaran dan menduduki peperiksaan...Ingat!!, kita mampu berusaha tetapi tuhan akan menentukan segalanya....

Sumber: Muizmukhtar

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...