Monday, December 6, 2010

Rombakan Takwim Akademik: Ramai Membantah

Sejak tersebarnya maklumat berkaitan dengan takwim akademik bagi sesi 2011/2012, banyak respon yang diterima daripada mahasiswa. Ramai yang mempersoalkan tujuan rombakan ini dibuat tanpa sebarang perbincangan dengan pihak pelajar. Walau bagaimanapun terdapat juga mahasiswa menyokong dengan dasar baru yang dibuat oleh pihak universiti ini.

Takwim yang terbaru ini tidak mendapat sokongan  daripada mahasiswa terutamanya yang berasal dari Sabah dan Sarawak kerana tarikh sambutan Hari Gawai (Sarawak) dan Pesta Keamatan (Sabah) jatuh pada hari kuliah. Perkara ini menjadi tanda tanya daripada mahasiswa bahawa adakah pihak pentadbiran terlepas pandang dalam merangka takwim ini ataupun menganggap perayaan ini tidak sepenting sambutan Aidilfitri, Aidiladha, Deepavali dan Tahun Baru Cina. Bagi penulis, sepatutnya pihak universiti lebih peka dan sensitif terutamanya berkaitan dengan keagamaan kerana ianya adalah merupakan perkara utama yang diperjuangkan oleh pihak kerajaan pada masa sekarang untuk memupuk perpaduan dan persefahaman antara kaum, bangsa dan agama di Malaysia.

Selain itu, ada juga mahasiswa juga membangkitkan soal tempoh praktikal yang akan dijalankan selepas ini. Jika  semester bermula pada bulan September, ini akan banyak memberi masalah kepada guru-guru pelatih untuk melaksanakan praktikal kerana pada masa tersebut pelajar-pelajar lebih tertumpu kepada peperiksaan sama ada peperiksaan utama dan sebaliknya. Selain itu juga, masa untuk menjalankan praktikal selama 14 minggu juga tidak sempat dihabiskan kerana penggal persekolahan akan tamat menjelang awal November. Cuti yang semester pertama yang singkat juga iaitu selama seminggu juga mendapat rungutan daripada kebanyakan pelajar kerana terlalu pendek berbanding dengan sebelum ini.

Bagi penulis, banyak perkara yang harus diteliti dan dikaji sebelum melaksanakan sesuatu dasar baru kerana ianya berkaitan dengan kebajikan mahasiswa. Pihak universiti juga perlu lebih peka terhadap perkara-perkara yang boleh menimbulkan isi-isu sensitif terutamanya yang berkaitan dengan agama kerana ianya boleh memberi kesan buruk jika diabaikan.

3 comments:

  1. setuju dengan pendapat dan pandangan penulis...tahniah atas komentar anda...

    ReplyDelete
  2. pandangan hanya dilontarkan untuk berkongsi dengan semua....ini semua adalah rungutan yang diterima dan diperolehi secara langsung dan tidak langsung...

    ReplyDelete
  3. salam bro..syabas lah..information ini..hehe..jd,,
    jln macam mne nk settlekn hal gini..aku pon xsuke tarikh2 yang xkonsisten..wah~~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...