Saturday, December 25, 2010

Baktisiswa Perdana SRN: Khidmat Masyarakat Mahasiswa Penyayang


Sekretariat Rukun Negara Universiti Pendidikan Sultan Idris (SRNUPSI) telah menganjurkan Baktisiswa Perdana Sekretariat Rukun Negara "Khidmat Masyarakat Mahasiswa Penyayang" yang membabitkan beberapa buah IPTA/S yang mempunyai Sekretariat Rukun Negara. Program yang mendapat sokongan penuh daripada pihak Jabatan Perpaduan Negara & Integrasi Nasional (JPNIN) ini berlangsung selama seminggu bermula 16 Disember sehingga 23 Disember 2010 bertempat di Universiti Pendidikan Sultan Idris dan Kampung Sepakat Jaya, Parit Perak.

Program ini merupakan program berbentuk khidmat masyarakat oleh golongan mahasiswa di sebuah perkampungan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) bagi memberi peluang kepada golongan ini untuk berkongsi pengalaman dan ilmu yang ada kepada masyarakat disamping mampu meniup semangat penduduk kampung untuk berjaya. Sebelum bergerak ke kampung, para peserta terlebih dahulu berkumpul di UPSI untuk membuat persiapan dan berkenalan antara peserta yang terdiri daripada 8 buah IPTA/S iaitu Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Universiti Malaysia Pahang (UMP), Universiti Utara Malaysia (UUM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS), Kolej Universiti Insaniah (KUIN), Universiti Sultan Zainal Abidin (UNISZA) dan tuan rumah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

Program yang membabitkan seramai lebih kurang 200 orang peserta ini bertujuan untuk memberi peluang kepada golongan mahasiswa untuk merasai sendiri kehidupan masyarakat kampung yang hidup susah dengan mengusahakan tanaman padi dan kelapa sawit. Program ini juga memberi peluang kepada mahasiswa untuk berinteraksi dengan komuniti luar yang banyak mencorak keadaan persekiran masyarakat sesuatu tempat sekaligus mampu memberi kemahiran insaniah kepada mahasiswa untuk lebih yakin apabila berada dalam masyarakat selepas keluar dari kampus suatu hari nanti.

Sepanjang berada di kampung, pelbagai aktiviti menarik diadakan seperti wayang pacak, ceramah kesihatan, ceramah 1 Malaysia, bacaan Yassin dan Tahlil, Malam Kebudayaan, gotong-royong, rewang, sukaneka, pertandingan mewarna, pameran dan demonstrasi daripada Bomba dan anjing pengesan dan Road Tour Kebajikan dan sebagainya. Sepanjang berada di kampung juga, para peserta berpeluang mengikuti keluarga angkat masing-masing ke bendang padi untuk merasai sendiri kehidupan sebagai pesawah.

Program berbentuk khidmat masyarakat ini dilihat mampu merapatkan hubungan antara golongan mahasiswa yang terdiri daripada pelbagai kaum dengan penduduk kampung sekaligus menepati konsep 1 Malaysia yang dibawa oleh YAB Perdana Menteri. Penglibatan peserta daripada pelbagai kaum seperti India, Cina dan Sabah dan Sarawak ini menjadikan Baktisiswa Perdana ini unit dan menarik. Kebanyakkan penduduk kampung berterima kasih kepada pihak penganjur kerana memilih Kampung Sepakat Jaya sebagai tempat untuk melakasanakan program. Rata-rata penduduk berpuas hati dengan program yang dilaksanakan ini dan berharap program sebegini dijalankan lagi di kawasan ini.

Majlis perasmian dan penyerahan anak angkat

Ucapan wakil daripada UPSI


Gimik perasmian 

Pemeriksaan kesihatan percuma

Pertandingan mewarna

Sukaneka

Rewang bersama penduduk kampung

Malam Kebudayaan

Bersama YB Nizar (Ahli Parlimen Parit) di bendang

Aktiviti Road Tour Kebajikan

Pertunjukan anjing pengesan oleh PDRM

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...